Till Riksförbundet
Gå till distrikt
Bakgrundsbild

Loppis

 

LOPPIS 2024

ÖPPET: 1 JUNI – 4 AUGUSTI MELLAN KL. 11:00-16:00

Medlemsavgiften för 2024 är 100:-/person.
För de som vill sälja varor på vår loppis tillkommer en särskild loppisavgift på 250 kr/nummer.

Avgifterna ska vara bokförda på föreningens konto senast 20 maj 2024 via bg 5362–8079, märk Er betalning med Ert medlemsnummer och namn.
Vid frågor kontakta Lena Zettersten 070-835 55 15 efter kl. 18:00 eller via mail lenazettersten@gmail.com

Föreningen kommer att anställa två personer som arbetar under sommaren. Vi kommer att sätta ut annons om det så alla som vill kan söka. Vi kommer även att ansöka om att få skolungdomar under samtliga tre perioder.

Föreningens krav om du vill lämna in varor till försäljning
Alla som lämnar in till försäljning ska jobba minst 2 dagar. Om man själv inte kan eller vill arbeta kan man be någon annan att arbeta åt dig, förutsatt att personen är över 16 år. Behöver inte vara en familjemedlem.

I år tar föreningen ut en provision på 40% och en nedsättning av provisionen med 2% för varje dag man arbetar. Eftersom alla måste hjälp till att arbeta så kommer provisionen att börja på 36% vilket är en nedsänkning med 4% för de två obligatoriska dagarna. Man kan arbeta sig ner till 10% vilket är totalt 15 dagar.
Arbetstiderna när man jobbar är samma för alla, man börjar kl. 9:00 och slutar ca kl. 17:00. Det är den som är ansvarig som bestämmer när man slutar för dagen.

Om man inte orkar att arbeta en hel dag kan man få arbeta halvdag.
Om du vill arbeta halvdag ska det planeras i förväg!
Du måste alltså prata med den som är ansvarig först så att det finns med i planeringen. Arbetar man halvdag så måste man räkna med att man måste arbeta fler dagar. 4 halvdagar = 2 arbetsdagar som ger 4%

Arbetsbeskrivningar finns på hemsidan. För att få sitta i kassan och hantera pengar måste man vara fyllda 18 år.

Tidigare har alla som jobbat på loppisen fått välja vad de har velat äta och dricka under dagen (under 2023 åt och drack personalen för ca 142.000kr). Priset för råvarorna har ökat och föreningen har därför beslutat att införa ett belopp som man får äta för under den dagen man arbetar. Man kan inte spara pengarna till ett annat tillfälle. Kaffe, te och saft är gratis under dagen då man arbetar.

 

INLÄMNING av varor för försäljning

  • Glöm inte att lämna in den gröna lappen med Ditt kontonummer i samband med att du lämnar in varor till försäljning.
  • Inlämning av varor inför öppningen kommer att ske 24, 25 och 26 maj mellan kl. 11:00-16:00. Ingen försäljning kommer att ske före öppningsdagen 1 juni kl. 11:00.
    Du kan även lämna in varor under hela sommaren mellan kl. 9:00-16:00

 

  • All inlämning sker på egen risk, d.v.s. ingen ersättning utbetalas om något försvinner/stjäls/går sönder eller förstörs i en brand. Därför är det bra om du ser över din försäkring. Allt som lämnas in ska vara helt och rent. Om en vara är skadad och priset anpassats så ange det på prislappen. Varor som skadas så att de inte kan säljas förbehåller sig föreningen rätten att kassera och se till att det lämnas för återvinning.
  • Du ansvarar själv för att Dina varor är väl uppmärkta. Märkningen ska vara tydlig och väl synlig, varan ska vara märkt med ert nummer först och sedan priset. Använd gärna plasttejp så det sitter bra. Varje vara ska märkas styckevis. Det är bättre att alla varor är märkta! Omärkta varor tillfaller föreningen oavsett varans värde.
  • I år kommer vi inte ta emot vassa knivar, det gäller både moraknivar, jaktknivar och vassa knivar man använder i köket. Vi tar heller inte emot julsaker, kläder, skor, uppstoppade djur, kemikalier eller äldre elektronik.
  • Du måste själv packa upp och lägga dina varor på de avdelningar/sektioner som föreningen anvisar!
  • Ni får själva komma och plocka ner era kvarvarande varor efter att loppisen har stängt,
    se bifogat info “Viktigt att komma ihåg”.
  • Allt som inte är hämtat den 11 augusti 2023 tillfaller föreningen.

 

ÖVRIGT

Man kan även välja att sälja utanför bygdegården, s.k. bakluckeloppis. Avgift 100kr/dag för icke medlem, medlemmar står gratis Det finns några få bord som man kan få hyra för 100kr/dag, men ta gärna med eget bord för att vara på den säkra sidan!

Föreningen har en grupp på Facebook som alla betalande medlemmar kan vara med i, där lägger vi ibland ut saker från loppisen som har tappat sin prismärkning, om vi behöver arbetskraft eller om det är något annat som vi vill informera medlemmarna om. Den heter ”Brickas medlemmar” och hittar du här  https://www.facebook.com/groups/1907501409287779/

 

Vad gör loppisgruppen?

  • På uppdrag av styrelsen bereda underlag för beslut.
  • Planera loppisverksamheten, inkl. Serveringen. Det gäller att ställa i ordning lokalen, hur den ska genomföras, när varor får lämnas, vilka varor som får säljas, hopplockning, hur kunderna ska kunna betala, att packa varor mm
  • kommunicera med loppisdeltagarna.
  • Marknadsföring mm.

I loppisgruppens uppdrag ingår det inte att arbeta i loppisen även om alla har möjligheten att delta precis som alla andra.

Viktigt att komma ihåg:

 

Betalning:
Avgifterna ska vara föreningen tillhanda senast: 20 maj 2023

Informationsmöte:
Har du massor med frågor eller vill veta mer? Var med på vårt informationsmöte!
När? Lördagen den 4 maj kl. 10:00


Arbetsdagar före och efter loppis:

På arbetsdagarna förbereder vi inför loppisen. Vi plockar undan sånt som vi inte behöver under sommaren, monterar upp hyllsystemen, städar och fixar inför loppisen. I augusti så plockar vi ner alla hyllor och det som inte används i verksamheten.
Vi bjuder alla på mat och fika under dessa dagar!

4 maj 10:00-15:00
5 maj 10:00-15:00              Om du hjälper till på en av våra arbetsdagar
11 maj 10:00-15:00            med att förbereda inför loppisen eller när
12 maj 10:00-15.00            vi plockar ner alla hyllor får du räkna med
17 aug 10:00-15:00            dessa vid nedsättning av din provision.
18 aug 10:00-15:00

Inlämning av varor:
24 maj 11:00-16:00            Glöm inte att lämna in den gröna lappen!
25 maj 11:00-16:00
26 maj 11:00-16:00

Hämtning av varor:
5 aug 11:00-16:00
6 aug 11:00-16:00
7 aug 11:00-16:00              De saker som inte har hämtas senast den
8 aug 11:00-16:00              11 augusti 2023 tillfaller föreningen.
9 aug 11:00-16:00
10 aug 11:00-16:00
11 aug 11:00-16:00

Utbetalning:
Utbetalning sker mellan den 1 – 10 september.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vill du har information ang. våran loppisverksamhet? Titta in sidan Nyheter och vidare till medlemsinformation. Här hittar du medlemsinformationen

 

Sekreterare

Lena Zettersten

070-835 55 15

lenazettersten@gmail.com